כל מה שנחוץ לדעת תאונות במרחב הציבורי: המדריך המלא

במבט ראשון, רחובות העיר השוקקים והפארקים העירוניים הפסטורליים נדמים לנו כמוקדים קהילתיים שלווים ובטוחים לשימוש התושבים. אף על פי כן, ולמרבה הצער, מקומות אלו סובלים לעיתים מתחזוקה לקויה ולכן מזמנים מנעד רחב של תאונות במרחב הציבורי.

במדריך זה נגדיר מהי תאונה במרחב הציבורי, נצביע על הגורמים האפשריים שניתן לתבוע בגין תאונה כזו, נבין מהם הצעדים הראשוניים שיש לנקוט בהם לאחר קרות התאונה, ונעמוד על החשיבות הרבה הטמונה בקבלת ייעוץ משפטי מקצועי.

"אין דרכם של בני האדם להתבונן בדרכים". אבל במספר פעמים קבעו בתי המשפט כי אחריותו של מי שגרם את המכשול בדרך, היא דווקא כלפי מי שלא התבונן.

במדינת ישראל מתרחשות מידי שנה אלפי תאונות במרחב הציבורי. בלא מעט מהמקרים, נותרים האזרחים עם נזקים משמעותיים המלווים באחוזי נכות משמעותיים ובהגבלה אמיתית בביצוע פעולות בסיסיות עד כדי שיבוש של אורח חייהם.

 

מהו המרחב הציבורי?  

ראשית, חשוב להגדיר מהו מרחב ציבורי. שטח ציבורי הוא מדרכות פגומות, משטחים חלקים, בורות המהווים מכשול, ביובים מבנים ציבוריים שבחזקת הרשות וכיוצ"ב. חשוב לדעת כי על עירייה מוטלת האחריות לדאוג כי העיר תהווה סביבה הבטוחה לכלל האזרחים ומשכך חלה עליה החובה לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה בכדי לאתר מפגעים ולסלקם במהירות.

פסק דין מעניין בעניין נער בן 16 מישוב בצפון הארץ נפל מאופניו כתוצאה מפגם במדרכה, התגלגל עם אופניו עד שלבסוף הכידון פגע בבטנו וגרם לפגיעה משמעותית באברים הפנימיים. בעקבות מקרה זה, חויבה הרשות לשלם לנער סכום של כ-710 אלף ₪ כפיצוי בגין נזק הגופני.

ברוב המקרים, חברות הביטוח יתגוננו בטענה הנקראת "אשם תורם". כלומר, שהתנהלות הנפגע היא היא שהביאה לפגיעה החמורה וכי אדם סביר לא היה נפגע ו/או אמור להיפגע ממכשול דומה.  טענה נוספת שעולות היא ביחס לאי דיוקים ו/או ניסוח שגוי בתעודה הרפואית, שהפיק הרופא לאחר הפגיעה.
לכן חשוב שבמסמכים הרפואיים הראשונים תתועד התאונה בצורה מפורטת.

אז מה נדרש לעשות אזרח שנפגע ברחוב?

חשוב מאוד לפנות לטיפול רפואי ולתעד את נסיבות הפגיעה במפורט בתעודה הרפואית הראשונה שמפיק הרופא המטפל. זאת מכיוון שתיאור הנסיבות, בסמוך לתאונה, יחשב כדיווח אותנטי ובעל משקל במידה ונצטרך להגיע בסופו של יום לבית המשפט.  בנוסף, חשוב לוודא שכל התלונות בפני הרופא, נרשמות באופן מפורט ושלא הושמט בטעות פרט כלשהו. כמו כן, יש לפנות למוקד העירוני ולדווח על המפגע ולשמור העתק של מספר הפנייה למוקד העירוני.

דבר נוסף, יש לאסוף את כל החומר שרלוונטי לתאונה- תמונות, עדים, צילומים הקלטות וכו'.

 

את מי ניתן לתבוע עם עורך דין נפילה ברחוב?

במידה והפגיעה התרחשה לדוגמה תוך היתקלות במדרכה שבורה בדרך לעבודה, במצב כזה ניתן להגיש תביעה (בנוסף לתביעה כנגד הרשות) גם למוסד לביטוח לאומי וכמובן לבקש מהמעסיק לחתום על טופס ב.ל 250.

הבחנה מעניינת נוספת היא, רבים חושבים בטעות, כי נפילה בסמוך לבניין המגורים הינו חלק משטח אשר באחריות הרשות המקומית.  אולם, לא תמיד האחריות תוטל לפתחה של הרשות ויש לבחון הגשת תביעה כנגד וועד הבית של בניין המגורים. בהזדמנות הזו, ההצעתי היא לכל וועדי הבית, המנהלים את נושא הוועד (בין באופן עצמאי ובין על ידי חברות חיצוניות) לרכוש פוליסת ביטוח המכסה את הוועד ואת הדיירים למקרה של תאונה ותמנע נזקים משמעותיים.

גורם נוסף שייתכן וניתן להגיש נגדו תביעה חוץ מהגורם שהתרשל לכאורה זה חברות הביטוח.
במקרה בו יש לנפגע גם פוליסת ביטוח תאונות אישיות ואז הנפגע יקבל כפל פיצוי. כלומר, גם מהגוף שהתרשל (עירייה) וגם מחברת הביטוח בו הוא מבוטח במסגרת פוליסת תאונות אישיות.

מהן תאונות במרחב הציבורי? הגדרת גבולות הגזרה

תאונות במרחב הציבורי הן תאונות המתרחשות באזורים הנגישים לציבור הרחב, כמו למשל: מדרכות, כבישים, פארים ציבוריים, מבני ציבור וכדומה. תאונות במרחבים ציבוריים עשויות לכלול תרחישים מגוונים, כגון אלו הבאים:

  • מעידה על מדרכה שלא פולסה היטב.
  • החלקה על רצפה רטובה בבניין ממשלתי, מבלי שהוצב שילוט אזהרה הולם.
  • פגיעה מעמוד תאורה רעוע שנפל.
  • מעידה בגן ציבורי בשל היעדר תאורה מספקת.
  • היתקלות במכסה ביוב לא מהודק.
  • נפילה לתוך בור לא מגודר.

זיהוי הגורמים האחראיים לתאונה

בניגוד לתאונות המתרחשות בתוך שטחים פרטיים, כמו למשל בתוך בתים או חנויות,
תאונות במרחב הציבורי מעוררות את שאלת אחריותן של הרשויות המקומיות. הרי, אחריותה של הרשות המקומית להבטיח את בטיחות ותקינות המקרקעין המצויים בתחומה מעוגנת במפורש בפקודת העיריות. לפיכך, ככל שהרשות התרשלה בתחזוקת המקרקעין, בתיקונם או בבנייתם, הרי שהיא חשופה לתביעה נזיקית ועלולה לשאת באחריות בגין הנזק שגרמה.

עם זאת, הרשות המקומית אינה בהכרח הגורם האחראי היחיד. כך, גם גופים פרטיים שהיו אחראיים על תחזוקת המקום עלולים לשאת באחריות לתאונה, בהנחה שהתרשלו בתפקידם. מעבר לכך, ייתכן שהתאונה לא נגרמה בשל אי תחזוקה מספקת של מקרקעין אלא דווקא בשל רשלנות של אדם פרטי, כמו למשל במקרה של נשיכת כלב תביעה.

באילו צעדים יש לנקוט במקרה של תאונה במרחב הציבורי?

אם הייתם מעורבים בתאונה במרחב הציבורי, עליכם לנקוט במספר צעדים הכרחיים על מנת להבטיח הגנה מיטבית על זכויותיכם:

  • תעדו את התאונה – צלמו תמונות של זירת התאונה, ונסו לקלוט בעדשת המצלמה את הגורמים שלדעתכם הובילו לתאונה (לדוגמה, מרצפות מדרכה בולטות) ואת אזור הנפילה ביחס לרחוב. במידת האפשר, השיגו צילומים מחנויות סמוכות או ממצלמות רכבים שחלפו באזור. ראיות חזותיות מעין אלו עשויות להוות ראיה משמעותית לצורך הוכחת הרשלנות.
  • קחו פרטים מעדי ראייה – פנו לעוברי אורח שהיו עדים לתאונה, ובקשו מהם פרטים ליצירת קשר, לרבות שם מלא, מספר טלפון ומייל. העדויות שלהם יכולות לאשש את הדיווח שלכם על קרות התאונה ולספק תובנות משמעותיות לגבי הנסיבות.
  • פנו לקבלת טיפול רפואי – שימו בראש סדר העדיפויות את בריאותכם ורווחתכם, ופנו לקבלת טיפול רפואי בעקבות התאונה. חשוב מאוד להקפיד לתאר בפני הרופא את נסיבות האירוע, אופן הפגיעה ולהקפיד שרופא יתעד את תיאור האירוע במכתב הסיכום. שימו לב כי גם פציעות שנראות שטחיות לכאורה עלולות להחמיר אם אינן מטופלות באופן מיידי. אל תשכחו לשמור תיעוד של כל חוות הדעת הרפואיות, הטיפולים וההוצאות בגין הפציעה, לרבות הוכחות על אובדן שכר. מסמכים אלו עשויים לסייע להוכיח את היקף הנזק, ויקלו על הליך קבלת הפיצויים.

קבלו ייעוץ משפטי מקצועי

תאונות אישיות במרחבים ציבוריים הן פרשות מאתגרות ומורכבות ברמה המשפטית, במיוחד עבור מי שאינם בקיאים בדיני הנזיקין הישראליים. על כן, שקלו לפנות לאותו עורך דין נזיקין מומחה על מנת לקבל ייעוץ משפטי מקצועי. במבחן התוצאה, ליווי משפטי של עורך דין מיומן טומן בחובו מגוון רחב של יתרונות:

  • הערכה ראשונית מקיפה – עורך דין מומחה בתאונות במרחב הציבורי יערוך סקירה יסודית של נסיבות התאונה, על מנת להעריך את סיכויי התיק ולגבש אסטרטגיה משפטית יעילה שלוקחת בחשבון את כלל הפקטורים הרלוונטיים.
  • ניהול משא ומתן – לעיתים קרובות, עורך הדין יעדיף לנהל משא ומתן בלתי פורמלי עם הגורמים הרלוונטיים, על מנת שתוכלו לזכות בפיצוי הולם במסגרת פשרה, תוך הימנעות מסכסוך משפטי מתיש ומייגע.
  • ייצוג משפטי – אם המשא ומתן הראשוני לא הניב פירות, עורך הדין יפנה לאפיק ההתדיינות המשפטית, וייצג את האינטרסים שלכם במסירות ובמקצועיות בבית המשפט במסגרת תביעת הרשויות, תביעות משרד הביטחון ותביעות ביטוח נלוות. בכלל זאת, עורך הדין יכתוב עבורכם את כתב התביעה, יגבש עבורכם את תיק הראיות, יחקור את העדים על דוכן העדים ויגיש את כלל המסמכים הדרושים.

מסקנות

למרבה הצער, תאונות במרחב הציבורי הן תופעה שכיחה יותר מכפי שנהוג לחשוב. הניסיון מלמד כי בכל מקרה של תאונה במרחב הציבורי, על הנפגע לנקוט במספר צעדים יזומים על מנת להבטיח הגנה מיטבית על זכויותיו לרבות קבלת פיצוי הולם.

במידה ונפגעתם בתאונה במרחב הציבורי, אל תהססו לעמוד על זכויותיכם ולהסתייע בשירותיהם של עורכי דין מוסמכים. בינתיים, נשאף יחד לעתיד שבו היקף התאונות בשטחים הציבוריים יצטמצם למינימום האפשרי, כך שכל אחד יוכל להסתובב ברחובות בבטחה.  

והשאלה הכי מעניינת: כמה כסף נקבל?

חשוב להבין כי סכום הפיצוי משתנה מאדם לאדם בהתאם לקריטריונים שונים של גילאחוזי הנכותבסיס השכר של הנפגע. חשוב לציין כי במקרה של קטינים שנפגעים בתאונה הפיצוי הוא גבוה ומשמעותי.

******

אין האמור בטור זה תחליף לייעוץ או ייצוג משפטי

הכותב הינו שותף במשרד עורכי דין ויצמן אייכנברונר, משרד עורכי דין המתמחה בתחום דיני הנזיקין ובכלל זה נזקי גוף, תאונות דרכים, פוליסות תאונות תלמידים, תאונות עבודה, ביטוח לאומי,  וכיוצ"ב.

 

נפגעתם בשטח ציבורי ? פנו אלינו עוד היום ונפעל בכדי למצות את מלוא זכויותיכם…

שאלות נפוצות

כעיקרון, הבעלים ו/או המחזיק בשטח הפרטי שבו נפלת הוא האחראי לפצות אותך. בנוסף אליו, גם העירייה אחראית לפצות אותך מכוח אחריותה לפקח ולמנוע סיכונים בשטח שהציבור משתמש בו. לכן, על שתיהם לפצות אותך ביחד ולחוד.

הדבר הראשון שאני ממליץ לך זה לתעד את מקום הנפילה ! כמו כן, ממליץ מאוד לסיים את הבירור הרפואי ולהקפיד שכל תלונותיך ירשמו אצל הרופא. לאחר סיום הבירור תוכל לפנות למשרד עורכי הדין ויצמן אייכנברונר על מנת שנוכל להעניק לך ייעוץ משפטי מקצועי ויסודי.

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!