077-8047449

מהי קצבת נכות כללית מביטוח לאומי ומי זכאי לה?

קצבת נכות כללית יכולה לסייע רבות, במקרה של פגיעה מחוץ לבית, או בתוכו. מי זכאי לקצבה? אילו הטבות נלוות לה ולמה נדרש ייצוג של עורך דין נזיקין מול הביטוח הלאומי? ריכזנו עבורכם את כל התשובות במאמר הבא!

נכות, מוגבלות או לקות גופנית, לא רק מקשות על התפקוד היומיומי, אלא גם פוגעות ביכולת הפיזית לצאת לעבודה ולהשתכר וגם לתחזק משק בית. 

קצבת הנכות הכללית של המוסד לביטוח לאומי, היא קצבה שנועדה לסייע כלכלית למבוטחים הסובלים מלקויות גופניות, הגורמות לפגיעה ביכולת ההשתכרות שלהם. גובה הקצבה, מחושב על פי אחוזי הנכות הנקבעים למבוטח על ידי ועדה רפואית.

מהי קצבת נכות כללית ומי זכאי לה?

קצבת נכות כללית, היא קצבה חודשית, המשולמת למבוטחי הביטוח הלאומי, שמצבם הרפואי והפיזי מקשה על השתלבותם בעבודה לצורך פרנסה. לצד זאת, משולמת הקצבה גם לעקרות בית, שיכולתן לבצע את עבודות הבית, נפגעה.

זכאי לקצבת נכות כללית, תושב ישראל שגילו בין 18 לבין גיל הפרישה (67 לגברים לנשים גיל הפרישה לנשים הוא 60 עד 65 שנים ונקבע לפי תאריך הלידה), שעקב נכותו, ירדה יכולת ההשתכרות שלו ב-50% לפחות. שכרו או הכנסתו כעצמאי של המבוטח, צריכים להיות נמוכים מ-60% מהשכר הממוצע במשק, לאורך 90 ימים ברציפות.

הנכות הכללית מחושבת, על פי שקלול כל המגבלות הפוגעות בכושר העבודה. הזכאות לקצבה, מחייבת דרגת נכות משוקללת של לפחות 60%, או דרגה משוקללת של 40%, אם אחד הליקויים מהם סובל המבוטח, הוא בשיעור של 25% לפחות.

במקביל לקצבה החודשית, זכאים מי שנקבעו להם אחוזי נכות מסוימים, גם לתוספות תשלום עבור משפחתם התלויה בהם, קצבת שירותים מיוחדים, קצבת ניידות והטבות כמו תו נכה לרכב, הנחות בתשלומי ארנונה ועוד.

קצבת נכות כללית לעקרת בית

עקרת בית, תהיה זכאית לקצבת נכות כללית, אם היא תושבת ישראל, מגיל 18 עד גיל פרישה ובשל בעייה בריאותית או תפקודית, איבדה את היכולת לתחזק את משק הבית, בשיעור של 50% לפחות.

ההגדרה "עקר/ת בית", חלה על מי שאינה עובדת כשכירה או עצמאית במשך שנה רצופה, או שנתיים לא רצופות, בארבע השנים שקדמו להגשת התביעה.

לקבלת הקצבה, המבוטחת צריכה להיות נשואה המתגוררת עם בעלה, בשנה שלפני הגשת התביעה ולאחריה. בעלה של המבוטחת, צריך להיות מבוטח בביטוח זיקנה ושארים, במוסד לביטוח לאומי. 

הליך תביעת קצבת נכות כללית

הליך תביעת קצבת נכות, נפתח בהגשת בקשה לקבלת קצבת נכות, למוסד לביטוח לאומי, בצירוף מסמכים עדכניים המעידים על המגבלות מהן סובל התובע.

לאחר הגשת התביעה, יוזמן המבוטח לעמוד בפני ועדה רפואית בביטוח הלאומי, לבדיקה גופנית ותשאול, לצורך קביעת דרגת הנכות שלו.

בשלב הבא, אם עמד בקריטריונים, יוזמן המבוטח לוועדת שיקום, שם תוערך דרגת אי הכושר שלו לעבוד ולהתפרנס, או לנהל משק בית. לקביעת פקיד השיקום, השפעה משמעותית על גובה הקצבה שתשולם לתובע.

עורך דין נזיקין למיצוי זכויות בביטוח הלאומי

ההתמודדות מול הביטוח הלאומי אינה קלה וכרוכה לרוב בבירוקרטיה מתישה ולכן, כדי למצות את הזכות, גם לקצבת נכות, מומלץ להסתייע בעורך דין נזיקין או עורך דין תאונות דרכים תלוי במקרה.

עורך דין נזיקין המומחה בייצוג תביעות מול המוסד ביטוח לאומי, יעריך את סיכויי המבוטח לזכות בקצבה ויפנה אותו למומחים המתאימים למתן חוות הדעת הרפואיות, לחיזוק וביסוס התביעה.

הליווי המשפטי, יכלול את הגשת הבקשה לקצבת נכות כללית לביטוח הלאומי, לרבות האסמכתאות הרפואיות הנדרשות, הכנה של המבוטח לעמידה בפני ועדות רפואיות וייצוגו בפני הוועדות הללו, הגשת עררים על החלטות של ועדה רפואית או פקיד שיקום, ייצוג בבית הדין לעבודה ועוד.

תמונה של אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

צרו קשר

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!