סובלים מדאבת שרירים? מומלץ להסתייע בעורך דין פיברומיאלגיה

הפיברומיאלגיה, תסמונת מייסרת הכרוכה בכאבים, קיבלה בשנת 2022 הכרה מהביטוח הלאומי לקצבת נכות. איך עושים את זה נכון ולמה נדרש סיוע של עורך דין פיברומיאלגיה? כל המידע במאמר הבא!

פיברומיאלגיה, דאבת השרירים (FMS) היא תסמונת המתבטאת בכאבים כרוניים במערכת השלד והשרירים ונפוצה בעיקר בקרב נשים בגילאי 30- 50. התסמונת נחקרה לראשונה בתחילת המאה ה-19 ושמה, שנטבע ב- 1976, מורכב מהמילים הלטיניות פיברה – סיב ואלגו – כאב.

מאחר שאין לה תסמינים חיצוניים, ניתן לאבחן את הפיברומיאלגיה רק על סמך דיווחי החולה. המחלה מטופלת על ידי ראומטולוגים.

מהן הסיבות לפיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה לא נגרמת מגורם פתולוגי. מדובר בתסמונת, כלומר צירוף של תסמינים, המציגים ביחד, בעיה בריאותית עם מאפיינים משותפים. הסיבות להופעתה אינם ברורים והמחקרים אינם חד משמעיים.

גורמים אפשריים לתסמונת הם סטרס או טראומה נפשית ולעתים גם פיזית, כמו פגיעה בתאונת דרכים (בעיקר הכוללת טלטול של עמוד השדרה הצווארי, "צליפת שוט") ויש לה גם הקשר גנטי.

תסמיני הפיברומיאלגיה

תסמיני הפיברומיאלגיה כרוכים בסבל רב. הם יכולים לכלול כאבי שרירים מפושטים ובלתי פוסקים, כאבי גב וצוואר, כאבי ראש, רגישות יתר חושית לרעשים ואורות חזקים, נימול בידיים וברגליים, חולשה, עייפות, הפרעות שינה, בעיות קוגניטיביות, ירידה בקשב ובריכוז, דיכאון וחרדה ועוד.

התסמינים הקשים, פוגעים, מטבע הדברים, גם ביכולת של החולה לתפקד ביומיום ובמסוגלות שלו לעבוד לפרנסתו.

ההטבות והזכויות המגיעות לחולי פיברומיאלגיה

הפיברומיאלגיה מזכה בשל כך את הלוקים בה, בהטבות וזכויות שונות. מאחר שלמחלה אין תסמינים חיצוניים והיא קשה לאבחון, ההכרה בה לזכאות בגמלת נכות התקבלה רק בשנת 2022, בעקבות הליך שארך כמעט שלוש שנים.

כיום, מאפשר המוסד לביטוח לאומי למאובחנים בפיברומיאלגיה לקבל קצבת נכות. קצבה כזאת יכולה להיות קריטית עבורם, לאור הירידה בתפקוד היומיומי, הקושי בתחזוקת הבית והפגיעה בניידות ובכושר ההשתכרות.

כיצד נקבעת קצבת נכות בפיברומיאלגיה עם עורך דין פיברומיאלגיה?

מאחר שלא ניתן למדוד ולכמת את רמתם של כאבים, קשה לקבוע את גובה אחוזי הנכות הניתן לסובלים מפיברומיאלגיה.

מסיבה זו, מבססת הוועדה הרפואית במוסד לביטוח הלאומי את החלטתה, כמו במקרים של תסמונת התשישות הכרונית, על סימנים קליניים המעידים על הפרעה תפקודית.

הפרעות תפקודיות נחלקות בביטוח הלאומי לדרגות חומרה, שעל פיהן נקבעים אחוזי הנכות וגובה הקצבה. הפרעה בדרגה קלה, תזכה את החולה ב- 10% נכות, דרגה בינונית ב-20% או 30% ובמקרי הפרעה תפקודית חמורה המצריכה טיפול קבוע, ייקבעו עד 40% נכות.

40% נכות, היא רמה אפשרית בפיברומיאלגיה ומשמעותה קצבה חודשית שעשויה להיות משמעותית מאוד עבור החולה, להיטיב את איכות חייו ולהקל עליו את ההתמודדות.

הליך קבלת קצבת נכות בפיברומיאלגיה

קבלת קצבת הנכות על רקע של פיברומיאלגיה, כרוכה בכמה שלבים:

בשלב הראשון, יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים המעידים בצורה האמינה, המדויקת והמפורטת ביותר, על מצבו הרפואי של התובע ועל השפעת המצב על חייו ועל כושר ההשתכרות שלו.   

המסמכים צריכים לכלול דו"חות על ניתוחים ותוצאות בדיקות, מרשמי תרופות וכל מסמך רלוונטי אחר, המעיד על הקושי והמגבלות הכרוכים במחלה. יש להגיש את המסמכים בקובץ מסודר ונגיש.

בהמשך יוזמן החולה להתייצב מול הוועדה הרפואית בביטוח לאומי, לקביעת אחוזי הנכות ודרגת אי הכושר. בהמשך, תתחיל הקצבה להיכנס לחשבון הבנק שלו מדי חודש.

כאשר קביעת הוועדה אינה תואמת לדעת החולה את המצב, הוא רשאי להגיש עליה ערעור, או בקשה לבחינת המצב מחדש.

עורך דין פיברומיאלגיה להבטחת הקצבה

קצבת הנכות החודשית, יכולה כאמור לסייע רבות ללוקים בתסמונת, אבל ההליכים מול הביטוח הלאומי ארוכים ומורכבים. מכיוון שכך, סיוע וליווי של עורך דין פיברומיאלגיה הבקיא בתחום הביטוח הלאומי, הוא מתבקש ואף הכרחי.

עורך הדין ילווה את התובע לאורך כל ההליך, כולל ייצוג בוועדה הרפואית, עד למימוש מלא של הזכויות המגיעות לו וקבלת הקצבה. בנוסף, ימציא עורך הדין בעת הצורך חוות דעת רפואיות של מומחים וכל חומר רפואי שיכול להעיד על  הקושי הכרוך בהתנהלות בצל המחלה.

ניהול נכון של התביעה מול הביטוח הלאומי, המצאת וארגון המסמכים בצורה מוסדרת ואיכותית והצגת המצב כהווייתו בפני חברי הוועדה, יעלו את הסיכוי של החולה, למצות את זכויותיו ולקבל את קצבת הנכות המגיעה לו.

תוכן עניינים

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!