077-8047449

כל מה שצריך לדעת על תאונות דרכים אופניים חשמליים

חיפשתם תאונות דרכים אופניים חשמליים? חשוב שתדעו כמה דברים:
תביעות פיצויים בגין פגיעה בתאונות דרכים בהן מעורבים קורקינט או אופניים חשמליים, הן נישה ייחודית בתחום תביעות הנזיקין, בשל מעמדם המשפטי הייחודי של כלי הרכב הללו. להצלחת תביעה כזאת, חובה להסתייע בעורך דין תאונות דרכים.

העלייה הניכרת בשנים האחרונות, בשימוש באופניים וקורקינטים חשמליים, הביאה גם לעלייה בתאונות דרכים בהן מעורבים כלי הרכב הללו, בין אם מדובר בתאונות עצמיות או בתאונות מול כלי רכב אחר או הולך רגל.

תאונות דרכים כאלה מתרחשות לרוב בעיר, על כבישים, מדרכות, דרכי עפר או שבילי פארקים. בבדיקת התאונה, נבחנים רשלנות של מי מהצדדים, שדה הראייה שהיה לשניהם, חומרת הפגיעות שנגרמו, כשירות כלי הרכב המעורבים, התשתיות במקום ועוד.

איך פועלים בתאונות דרכים בין מכונית לאופניים חשמליים?

בשנת 2020 פסק בית המשפט העליון, שאופניים חשמליים אינם "רכב מנועי", לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד). כלומר, בתאונה בין רכב מנועי לאופניים חשמליים, רוכב האופניים ייחשב להולך רגל ויהיה זכאי לפיצויים מהחברה המבטחת את הרכב.

כלומר, האחריות הנזיקית תוטל על חברת הביטוח של בעל הרכב והנפגע לא יזדקק להוכיח אשמה או רשלנות, כמו בתביעות נזיקין אחרות. מאידך, עליו להצטייד בדו"ח משטרתי על האירוע, בפרטי הנהג המעורב ופוליסת ביטוח החובה שלו וכן בתעודה מחדר המיון ואישורים על טיפולים רפואיים שהפגיעה הצריכה.

במקרי תאונת "פגע וברח", שבה נפגע רוכב אופניים חשמליים מרכב, או כשהרכב הפוגע לא מבוטח בביטוח חובה, יפוצה הנפגע על ידי הקרן הממשלתית "קרנית", בהתאם למה שהיה מתקבל מחברת ביטוח. חשוב להראות, במקרי פגע וברח, שהנפגע ניסה לאתר את הנהג הפוגע, בעזרת עדים או מצלמות דרכים.

נכון לאוגוסט 2024, נכנסה לתוקפה תקנה שמחייבת להתקין לוחית רישוי על אופניים חשמליים וקורקינטים ולהירשם המשרד התחבורה.

תביעות נזיקין במקרי תאונות דרכים במעורבות אופניים חשמליים

במקרים מסוימים, ניתן להגיש תביעת נזיקין על פגיעה בתאונת דרכים, נגד הרשות המקומית (או גוף פרטי האחראי על השטח בו אירעה התאונה) בגין רשלנות, בשל מפגע כמו בור או מכשול, במדרכה או בכביש.

במקרה כזה, חשוב לתעד את מקום התאונה ולאתר עדים. יש לתאר בנוסף, בפני הצוות הרפואי המטפל בפגיעה, את נסיבות התאונה ומיקומה ולשמור את התיעוד הרפואי.

מאחר שנטל ההוכחה על הרשלנות והמפגע מוטל על התובע, מומלץ לזמן למקום התאונה מומחה בטיחות, לתיעוד המפגע ונסיבות האירוע וכן לאתר סרטונים של מצלמות אבטחה מהגורם הרלוונטי, כמו המשטרה או בית המשפט.

עם גיבוש הראיות, יש להגיש תביעה לבית המשפט, באמצעות עורך דין תאונות דרכים בעל ניסיון בתחום הנזיקין, בצירוף חוות דעת רפואיות על הנזק שנגרם ואת עדותו של מומחה הבטיחות.

תאונה בין הולך רגל לאופניים חשמליים

מאחר שפסיקת בית המשפט העליון קובעת שאופניים חשמליים אינם רכב מנועי, הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים, אינו זכאי להגשת תביעה בהתאם לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

הדרך היחידה העומדת בפניו לקבל פיצוי במקרה כזה, היא הגשת תביעה נזיקין נגד רוכב האופניים הפוגע, במידה שיצליח להוכיח שהרוכב נהג בצורה מסוכנת או רשלנית.

מומלץ לנפגע גם כאן, לאתר את פרטי הרוכב הפוגע, לתעד את מיקום התאונה, לנסות לאתר עדים, לתאר לצוות הרפואי את נסיבות התאונה, לשמור תיעוד הרפואי ולנסות להשיג סרטוני אבטחה.

תאונת אופניים חשמליים בדרך לעבודה או ממנה

תאונת במעורבות אופניים או קורקינטים חשמליים, שאירעה בדרך למקום העבודה, במהלך העבודה, או בחזרה ממנה הביתה, מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי, כתאונת עבודה, לעיתים גם אם הייתה סטייה קלה מהנתיב הרגיל.

תביעה כזאת תנוהל כתביעת תאונת עבודה, בסיוע עורך דין נזיקין,  המומחה בתביעות בביטוח הלאומי.

תמונה של אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

צרו קשר

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!