דמי פגיעה מביטוח לאומי, הינו פיצוי הניתן לנפגע עבודה לתקופה מוגבלת, כדי לסייע לו להשתקם ולחזור לתפקד. איך מגישים תביעה לתשלום דמי פגיעה ולמה חשוב להסתייע בעורך דין נזיקין?
פציעה או מחלה שנגרמו בעקבות עבודה המונעות מהעובד להמשיך לעבוד, יכולות לזכות אותו בקצבאות ובהטבות שונות, בהתאם למצבו ומוגבלותו. התשלום הראשון שניתן לתבוע מהביטוח הלאומי במקרים הללו, נקרא "דמי פגיעה".
דמי הפגיעה משולמים לנפגע שהינו שכיר הינם לתקופה מקסימאלית של 91 יום בלבד החל מהיום השני לאירוע הפגיעה (לעצמאי ינוכו 12 ימים ראשונים) ושיעורם עומד על 75% משכר המבוטח.
מהם דמי פגיעה ומי זכאי להם?
דמי פגיעה הינו תשלום שנועד לפצות את הנפגע, על התקופה בה הוא מנוע מעבודה וזקוק לטיפול רפואי. כל עובד המבוטח בביטוח נפגעי עבודה, זכאי העובד לקבל פיצוי בגין תאונת עבודה. בנוסף, זכאים לו גם מתנדבים שנפגעו במהלך פעילותם ההתנדבותית.
עובד עצמאי שנפגע בזמן עבודתו מחוץ לבית העסק, נדרש לצרף אישור מהגורם שעבורו ביצע את העבודה, כמו תעודות משלוח, טופס הזמנת עבודה, חשבונית וכיוצא באלה. מתנדב שנפגע, ימציא אישור של הגוף האחראי להתנדבות, לצד פרטי הפגיעה.
התביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה, צריכה להיות מוגשת לביטוח הלאומי, בטווח של עד שנה מיום הפגיעה. תביעה שתוגש לאחר שחלפה שנה, עלולה להיחשב לשיהוי בהגשת התביעה ולפגוע בזכאות הנפגע, לקבלת דמי הפגיעה. עיכוב כזה יכול אף להקטין את גובה גמלת הנכות שהוא עתיד לקבל, אם ייקבעו לו אחוזי נכות.
תביעה לתשלום דמי פגיעה – כיצד תובעים?
- חתימה על טופס תביעה – בשלב הראשון, יש להמציא “טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה והודעה על פגיעה בעבודה”, אותו ממלא המעסיק במקום העבודה. עליו לכלול את פרטי המעסיק, פרטי העובד, פרטים על התאונה וסוג הפגיעה, נתוני שכר, פרטי חשבון בנק ותאריך הפסקת העבודה.
אם העובד הספיק להחלים וחזר לעבודה בזמן מילוי טופס התביעה, עליו לציין את תאריך החזרה לעבודה ופרטי הטיפול הרפואי שקיבל. עובד שנפגע, אך לא הפסיק לעבוד, יציין זאת גם כן, בטופס התביעה.
- קבלת תעודה ראשונה לנפגע עבודה – את הטופס צריך הנפגע להגיש לקופת החולים או בית החולים אליו הוא מתפנה לטיפול ועליו לקבל "תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה", המכילה את האבחנה הרפואית ותקופת ההיעדרות מהעבודה בעקבות הפגיעה.
- מסמכים רפואיים – לטופס התביעה יש לצרף מסמכים רפואיים המוכיחים את הפגיעה, בהם "תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה", מסמכים מחדר מיון, שחרור מאשפוז, ביקור במרפאות חוץ בבית חולים וכיו"ב.
חשוב להקפיד על תיעוד של כל הפגיעות שנוצרו, או הוחמרו כתוצאה מהתאונה או מחלת העבודה, כדי להוכיח קשר סיבתי בין האירוע למוגבלות אצל הנפגע, למקרה תביעת אחוזי נכות.
- הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי – לאחר הגשת התביעה, יזומן התובע לוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי, שתבדוק, תתשאל, תבחן את המסמכים הרפואיים ותקבע את דרגת הנכות.
- ערעור על החלטת הביטוח הלאומי לבית הדין לעבודה – אם הביטוח הלאומי דחה את התביעה, רשאי הנפגע לערער על ההחלטה לבית הדין האזורי לעבודה, עד שנה מקבלתה.
חשיבותו של הסיוע המשפטי של עורך דין נזיקין
דמי פגיעה מהביטוח הלאומי יכולים לסייע לנפגע עבודה להשתקם ולהמשיך לחיות בכבוד. משום כך, יש חשיבות רבה להצלחת התביעה לדמי פגיעה.
ליווי של עורך דין נזיקין מקצועי ומנוסה המומחה בדיני נזיקין, יכול לעשות את ההבדל בין קבלת התשלומים הנדרשים כל כך, לבין דחיית התביעה. ההתמודדות מול המוסד לביטוח לאומי, מחייבת ידע וניסיון ולכן מומלץ מאוד שלא להתמודד עם ההליכים באופן עצמאי, ללא סיוע משפטי.