הידעתם שאותה פציעה במהלך העבודה עשויה לזכות  בתגמולים?

פציעה במהלך העבודה מזכה בתגמולים, אך יש לפעול כדי להבטיח את ההכרה בפגיעה ואת קבלתם של דמי פגיעה, או קצבת נכות בעת הצורך.

נפילה מגובה, חבלה מכלי עבודה, שאיפת חומר מסוכן ואפילו בעיות גב בשל ישיבה ממושכת, כולם יכולים להיגרם מסוג העבודה שמבצע אדם ומהתנאים בהם העבודה מתבצעת. הגורם לפגיעה יכול להיות אירוע ספציפי, או נזק מצטבר.

רבים מהעובדים, אינם מודעים לזכויותיהם כנפגעי תאונות עבודה ואף לא להיקף ההגדרה של תאונת עבודה, החלה גם על פגיעות שנגרמו לעובד בדרך למקום העבודה וממנו הביתה.

עובד שנפגע במהלך עבודתו ואיבד בשל כך את יכולתו לעבוד, יהיה זכאי לתשלום דמי פגיעה מהביטוח הלאומי, כפיצוי על הימים שנעדר מהעבודה ועל הוצאות הטיפול הרפואי. אם נקבעה נכות כתוצאה מפציעה במהלך העבודה, תיתכן זכאות לתשלומי מענק או קצבת נכות.

נכות בשיעור של  9%-19%, תזכה את הנפגע במענק חד פעמי, נכות שמעל ל-20%, מזכה בקצבה חודשית. המענק והגמלה החודשית, מחושבים על פי שכרו של הנפגע.

פציעה במהלך העבודה, המזכות בגמלה

פגיעה במקום העבודה יכולה להיגרם מתאונה שמקורה ברשלנות, באי ציות לנהלים, בשימוש בציוד לא תקין וכדומה, אך להגדרה נוספות גם "מחלות מקצוע", כלומר מחלות שנגרמו בשל סוג או תנאי העבודה ו"מיקרו טראומה", פגיעה שנגרמה לאורך זמן, מפעולות חזרתיות שהן חלק מהעבודה.

בנוסף, נכללים בקטגוריית פגיעה בעבודה גם אירוע חריג שאירע במהלכה והביא לפגיעה פיזית ונפשית בעובד/ת, כמו תקיפה אלימה (במידה שהנפגע לא תרם להתרחשותה), או תקיפה/הטרדה מינית. גם עובד שנדבק בקורונה במקום העבודה, עשוי להיות מוכר כנפגע עבודה, על פי חוק הביטוח הלאומי.

פציעה במהלך העבודה מחוץ למקום העבודה

חוק הביטוח הלאומי, מרחיב כאמור הכיסוי על פגיעה בעבודה, גם לכזאת שהתרחשה בתאונה, בדרך לעבודה וממנה הביתה. בנוסף, תיחשב לצורך הכיסוי גם פגיעה שאירעה במהלך הפסקת הצהריים של העובד, אם אינה עולה על שלוש שעות וכן פגיעה שאירעה בסביבתו הקרובה של מקום העבודה, אם הנפגע היה מעורב שם בהצלת חיי אדם או רכוש.

לגבי הדרך אל מקום העבודה וממנו, אחד הסייגים להרחבת המושג תאונת עבודה, הוא שהעובד לא סטה מדרכו המקובלת למקום העבודה או בחזרה ממנו סטייה של ממש, למטרה שאיננה חלק ממטלות העבודה שלו או מחובתו כלפי המעסיק.

סטייה משמעותית מהמסלול המקובל, תיחשב מוצדקת, רק לצורך תפילה בבית כנסת אחר מזה שהעובד פוקד בדרך כלל, או כדי ללוות ילדים עד גיל עשר (או בעלי צרכים מיוחדים), למסגרות החינוך שלהם.

סייג נוסף, קשור בחלקו של המבוטח בתאונה שהתרחשה מחוץ למקום העבודה, לרוב מדובר בתאונות דרכים. אם הוכח שהמבוטח נהג בצורה רשלנית ולא ציית לחוקי התנועה או להוראה של מעסיקו, תאונת דרכים שהתרחשה בדרך לעבודה או ממנה, לא תיחשב לתאונת עבודה.

לסוגיית הפגיעה בדרך לעבודה, נוספת גם השאלה האם העובד מתגורר בבית פרטי או בבניין משותף. בבית פרטי, נפתחת  על פי החוק הדרך לעבודה, ברגע שהעובד יצא מחצר הבית. בבניין משותף, החלה הדרך לעבודה, כבר בחדר המדרגות.

תגמולים מהביטוח הלאומי ומחברת הביטוח

תאונת דרכים הנחשבת גם לתאונת עבודה, מזכה את הנפגע בתגמולים הן מהביטוח הלאומי והן במסגרת חוק פיצויים לנפגעי תאונות הדרכים. התגמול שישולם לנפגע על ידי חברת הביטוח, יחושב על פי אחוזי הנכות, שקבעה הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי.

סכומי התגמולים שהזכאי מקבל מהביטוח הלאומי, מנוכים מאלה שהוא זכאי לקבל מחברת הביטוח, גם אם פנה קודם לחברת הביטוח ורק אחר כך, מימש את זכויותיו במוסד לביטוח לאומי.

סיוע משפטי לקבלת תגמולים על פציעה במהלך העבודה

לאחר התרחשות תאונה או אירוע פגיעה בעבודה, על המעסיק לדווח על כך באמצעות טופס מיוחד, למינהל הבטיחות.

בהמשך, כדי לממש את זכויותיכם כנפגעי תאונת עבודה, חשוב שתיצרו בהקדם, קשר עם עורך דין נזיקין, לקבלת ייעוץ משפטי ולסיוע בהליכי הגשת של תביעות ביטוח לגורמים השונים.  

סיוע משפטי מקצועי, נדרש בין השאר כדי לדייק בהגשת הטפסים והמסמכים, להשיג את חוות הדעת הרפואיות המתאימות והמקצועיות ביותר, הנדרשות להוכחת הנזק ולהציג את הפגיעה שנגרמה, בצורה האמינה והמשכנעת ביותר בפני הוועדה הרפואית, הקובעת את אחוזי הנכות ומהם את גובה התגמולים. 

תמונה של אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

תוכן עניינים

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!