077-8047449

כל מה שחשוב לדעת על תביעה נפגעי איבה: המדריך המלא

נפגעי פעולות איבה, זכאים לפיצוי מהמדינה. מהם הקריטריונים להכרה בפגיעה, כיצד מגישים תביעה נפגעי איבה / תביעת פיצויים, מה מגיע לנפגעים ולמה חובה להסתייע בעורך דין נזיקין? כל התשובות במאמר הבא!

במדינת ישראל קיים חוק "חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה" שנועד לתת מענה כלכלי ולסייע בהתמודדות לאנשים שנפגעו מפעולת איבה. פעולת איבה היא פעולת טרור (בישראל או בחו"ל נגד יהודים או ישראלים), של כוחות עוינים, צבאיים, מליציות שפועלים על רקע לאומי או אתני.

חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה כולל את כל מי שנפגע, ישירות או בעקיפין, בגוף או בנפש, מפעולת איבה כמו פיגוע ירי, דקירה, פיצוץ, או דריסה, או ירי טילים, כטב"מים, קסאמים, פצמ"רים וכדומה.

למרות שמדובר באירועים שניתן להוכיחם בקלות, הנפגעים נתקלים לא פעם בקשיים בקבלת ההכרה ואחוזי הנכות. ההכרה בפגיעת פעולת איבה, נעשית על ידי "הרשות המאשרת" במשרד הביטחון, לאחר בחינת פרטי התביעה. על החלטתה ניתן לערער בתוך 60 יום לוועדת הערעורים.

הגשת תביעה נפגעי איבה בביטוח הלאומי

לקבלת תגמולים או קצבת נכות בשל פעולת איבה, יש להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי, בצירוף מסמכים המעידים על הנזק, בתוך שנה מהמקרה. התובע צריך להיות תושב או אזרח ישראלי בעת הפגיעה.  

בהמשך ההליך, יוזמן התובע להתייצב בפני ועדה רפואית בביטוח הלאומי, שתבחן את רמת הפגיעה ממנה הוא סובל ותקבע לו את דרגת הנכות.

היקף הפיצויים וההטבות שייקבע לתובע, יהיה תלוי בדרגת הנכות שנקבעה לו. דרגת נכות שבין 10% ל-19%, תזכה את התובע במענק חד פעמי. נכות של 20% ומעלה, תזכה בתגמול חודשי, לכל החיים.

ההטבות לנפגעי פעולות איבה

דרגת הנכות, משפיעה גם על זכאות להטבות שונות, גם מעבר לסיוע בטיפול הרפואי, השיקום, מימון התרופות, התאמת הבית וטיפול פסיכולוגי. מדובר בהטבות כמו סיוע בשיקום מקצועי, הנחות בתעריפי תחבורה ציבורית, מימון לפתיחת עסק, הקלות בארנונה ועוד.

גם בני משפחת הנפגע המטפלים בו, זכאים לזכויות והטבות, בהן החזר על ימי עבודה שנאלצו להפסיד, מימון נסיעות,  סבסוד לינה בסמוך לבית החולים בו מאושפז הנפגע, טיפולים נפשיים ועוד.

תיקון מספר 43 – חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה

בשנת 2024, במהלך מלחמת "חרבות ברזל", תוקן חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. מעכשיו, הנפגעים יכולים לקבל 75% לפחות מהפיצויים, ישירות ממי שביצע את המעשה, בנוסף לתגמולים המגיעים לפי חוקי השיקום.

המשמעות היא שהנפגע, אינו צריך לבחור בין תגמולים מביטוח לאומי לגביית פיצוי מהאחראים, והוסרו המכשולים שעמדו בפני נפגעי טרור, להגיש תביעות פיצויים נגד מחוללי הפגיעה.

פגיעה בפעולת איבה שהיא גם תאונת עבודה או תאונת דרכים

פגיעה בפעולת איבה שהתרחשה במהלך שעות העבודה, בדרך לעבודה או ממנה, יכולה להיחשב על פי החוק, כתאונת עבודה. פיגוע דריסה, יכול להיחשב גם כתאונת דרכים.

מאחר שלא ניתן לקבל פיצויים כפולים, הנפגע צריך לבחור את העילה לתביעה. מומלץ במקרים כאלה, להיוועץ בעורך דין נזיקין, או עורך דין תאונות דרכים, כדי לבחור במסלול הכדאי יותר, בהתחשב בנסיבות האירוע, חומרת הפגיעה, גיל הנפגע, רמת שכרו ועוד.

סיוע משפטי בתביעה נפגעי איבה

למרות שאת קיומן של פעולות האיבה קשה להכחיש, הליך ההכרה בנפגעים, עלול להיות מורכב, בעיקר במקרי פגיעה נפשית. יש חשיבות, משום כך, לקבלת סיוע משפטי של עורך דין נזיקין, להבטחת קבלת ההכרה ומימוש הזכויות והתגמולים.

עורך הדין ידריך את הנפגע לאורך ההליך המורכב, ינהל את הקשר עם הרשויות, יכין את התובע להופעה בפני הוועדה הרפואית, וייצג אותו בערכאות בעת הצורך.

תמונה של אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

תוכן עניינים

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!