077-8047449

מדריך הגשת תביעה על תאונת דרכים

עבור רוב האנשים, ההיקלעות לתאונת דרכים והגשת התביעה על נזקי גוף בתאונת דרכים, כוללת התמודדות חדשה, עויינת ולא מוכרת.

כדי לסייע לך לנווט יותר בקלות, משרד עורכי דין ויצמן אייכנברונר המתמחה בתביעות תאונות דרכים, יצר מדריך המפרט מה לעשות אחרי תאונת דרכים, עבור אילו פציעות יתקבלו פיצויים גבוהים, מה נחשב לצורך תביעת הפיצויים, כיצד תוכלו להיערך נכון אליה, ומאילו טעויות חשוב להמנע. 

מה עושים אחרי תאונת דרכים?


עברת תאונת דרכים שבה נפצעת או נחבלת? רכזנו עבורך 10 המלצות של עורך דין תאונות דרכים שחשוב לעשות לאחר התאונה, שיגדילו את הסיכוי לזכות בפיצוי מקסימלי כשתוגש תביעה על נזקי גוף:

o תיעוד פרטי האירוע: שמירת פרטי האירוע (זמן ומקום), פרטי פוליסת ביטוח החובה – (כשהנפגע הוא נהג או נוסע) פרטי הרכב הפוגע (פרטי הנהג, ביטוח חובה – כשהנפגע הוא הולך רגל),  פרטי העדים (דרכים ליצירת קשר בהמשך)

o ביקור אצל רופא: לאחר התאונה חשוב לגשת בהקדם לבירור רפואי אצל רופא המשפחה, מרכז רפואה דחופה או למיון (בהתאם לחומרת המצב). יש לציין בפני הרופא הבודק את מעורבותך בתאונת דרכים.אם נדרשים לך ימי החלמה והתאוששות מהתאונה, חשוב לקבל מהרופא אישור מחלה כדי לקבל תשלום עבורם.


טיפ חשוב: חשוב לספר לצוות המקצועי הרפואי על כל הכאבים שאתה סובל מהם כתוצאה מהתאונה, גם אם הם לא חזקים. לפעמים פגיעות שבתחילה לא מייחסים להן חשיבות יכולות להתברר כמשמעותיות בהמשך וכשאין תלונה סמוך לאירוע חברות הביטוח טוענות בהמשך להעדר של קשר בין התאונה לפגיעה.

o מיצוי הליכים מול ביטוח לאומי: תאונת דרכים בדרך לעבודה, בעבודה או בחזרה ממנה נחשבת בתור תאונת עבודה ומאפשר הגשת תביעה גם כנגד הביטוח לאומי וגם חברת הביטוח. במקרה של תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, ברוב המקרים יש למצות הליכים בביטוח לאומי לפני שפונים לחברת הביטוח של הרכב.  

o אישור משטרה: תאונת דרכים עם נפגעים מחייבת המצאת אישור משטרה. ניתן לדווח על התאונה בכל תחנה של משטרה או באתר משטרת ישראל. אישור המשטרה צריך לכלול את פרטי האירוע כולל הפרטים אודותיך ואודות פרטי המעורבים האחרים בתאונה.   

o שמירת תיעוד רפואי: אם בעקבות התאונה אושפזת ויש תיעוד בנוגע לחומרת הפגיעה, הופנית למומחים, נשלחת לבדיקות רנטגן, אולטראסאונד, מיפוי עצמו,CT, MRI ועוד..  אם נדרשת לפיזיותרפיה או לטיפולים פסיכולוגיים יש למצות את הטיפולים וכמובן אם נרשמו לך תרופות חדשות. מומלץ לשמור את התיעוד על כל הבדיקות, ההליכים וההממצאים הרפואיים בתיקיה ייעודית.

o התנהלות מול חברת הביטוח: לפעמים החוקרים של חברת הביטוח מציגים את עצמם כמי שבאים לסייע לך גם אם השאלות שלהם נראות תמימות הם מספיק מיומנים לגרום לך למסור מידע שיכול לפגוע בסיכוי התביעה שלך. חשוב להמנע משיחות עם נציגי חברת הביטוח שאמורה לפצות אותך בגין נזקי גוף כל עוד לא לקחת ייצוג של עורך דין תאונות דרכים. זכרו ששתיקה שווה זהב ובתביעות מסוג זה שתיקה יכולה להיות ההבל בין פיצוי משמעותי לפיצוי כספי נמוך.  

o תיעוד עלויות: פגיעה בתאונת דרכים גוררת הוצאות מרובות – הוצאות רפואיות שאינן מכוסות על ידי קופת החולים, התאמות בדירה, נסיעות במוניות, הוצאות על אביזרי שיקום ועוד. חשוב לשמור את הקבלות והחשבוניות עבור ההוצאות כדי לתבוע החזרים עבורן במסגרת התביעה.

o הכנסה ב-6 החודשים האחרונים: גובה השכר אותו הרווחת לפני התאונה ישפיע על גובה הפיצוי שיינתן לך. יש להשיג את תלושי השכר של 6 החודשים לפני התאונה. עצמאים נדרשים להשיג את דיווח השומה של התקופה הרלוונטית.

o להבין האם מגיע לך פיצוי: במקרים רבים אנשים מוותרים על פיצוי שמגיע להם על פי חוק, כיוון שהניחו שהם לא זכאים או שפספסו את המועד להגשת התביעה. בהמשך מדריך זה משרדנו פרט רבים מהמקרים בהם נתקלנו ומזכים בפיצויים של עד מיליוני שקלים. כדאי להמשיך לקרוא!

o פנייה לעורך דין תאונות דרכים: לאחר תאונת דרכים שמערבת פציעות ונכות, הנטייה הראשונית והטבעית היא להתמקד בהחלמה ולא בפן המשפטי. אבל מומלץ לנצל את השעות הארוכות של המתנה בבית החולים או בשיקום, לשיחה עם עו"ד תאונות דרכים כדי להבין מהם סיכויי התביעה, אלו דברים כדאי לציין בפני הרופא כבר בבדיקה הראשונה ובהמשך לקבל המלצות לפנייה למומחים שיסייעו להצלחת התיק, להבין אילו חומרים חשוב לתעד ולאסוף, ומאילו טעויות חשוב להמנע.
אנו ממליצים לערוך את ההתייעצות הראשונית עם עורך הדין בהקדם האפשרי ולהמתין עם הגשת התביעה, עד שיתגלו ההשפעות המצטברות של התאונה ותצברו את הכוחות להתמודדות עם ההליך המשפטי.

טיפ חשוב: מומחיות עורך הדין מכריעה להצלחת התביעה שלך. אל משרדנו הגיעו לקוחות רבים שבתיק שלהם נגרם נזק בלתי הפיך, כיוון שיוצגו על ידי עורכי דין שאינם מתמחים בתביעות תאונות דרכים.

לקוחות רבים, טועים לחשוב שעורך הדין "שמבטיח" להם פיצויים גבוהים הינו עורך דין

 בוחרים עורכי דין שנותנים להם את הערכות הפיצויים הגבוהות ביותר, אבל כשעורך הדין מבסס על ההערכות על בסיס הערכות בלבד וטרם יש בפניו את כל החומרים הרפואיים עלול למנוע ממך את מלוא הפיצוי שמגיע לך על ידי הערכת חסר, נטיעת תקוות שווא או חתימה על הסכם פשרה שאינה אידיאלית עבורך. כדי לתת ללקוחותינו את ההערכת הפיצוי המדוייקת ביותר, משרדנו עושה שימוש במערכת מתקדמת שסורקת באמצעות AI את כל החומרים הרפואיים בתיק. המומחיות, הניסיון והאסטרטגיה שלנו במשא ומתן מול חברות הביטוח מסייעים ללקוחותינו לקבל את הפיצוי בפועל.   



עבור אילו פציעות מתאונות דרכים ניתנים פיצויים?


עבור מה אוכל לקבל פיצויים בתביעת תאונת דרכים?

בתביעות תאונות דרכים נהוג להגדיר את דרישת הפיצוי לפי סוג הנזק. כל קטגוריה של נזק מכונה בשם ראש נזק והיא מותאמת למקרה הספציפי של הנפגע בתאונה. גם אם אין בכוונתך להגיש את התביעה כעת, חשוב להכיר את הסעיפים השונים שניתן לתבוע בגינם, כיוון שחלק מהם דורשים איסוף של קבלות וחשבוניות לצורך הוכחת הנזק.

  • אובדן הכנסה – ככל שהפגיעה מהתאונה חמורה יותר, היא מצריכה ימי אשפוז ומחלה, תקופת שיקום ובמקרים מסויימים אף פוגעת ביכולת שלך לחזור למקום העבודה ולתפקיד שבצעת. בעת הגשת התביעה, עורך דין תאונות דרכים יוכל לתבוע לא רק את שווי אובדן ההכנסה שנגרם מהפגיעה אלא גם פיצוי על תנאים סוציאליים וסעיפים נוספים הקשורים לאובדן ההכנסה.

  • אובדן כושר השתכרות – תאונת דרכים קשה עלולה לגרום לאחוזי נכות גבוהים, שמשמעותם קושי רב עד חוסר יכולת לצאת ולהתפרנס. בשפה המשפטית הדבר נקרא אובדן כושר השתכרות. בעת הגשת התביעה עורך הדין מחשב את השווי המוערך של כושר ההשתכרות ומגיש בקשה לפיצוי על הסכום.

  • פיצוי לבני משפחה שסייעו לנפגע בתאונה – תאונות דרכים קשות משפיעות לא רק על מי שנפגע בהן אלא גם על המשפחות. לאחר התאונה בני המשפחה נמצאים לצד מיטתך, מלווים את תהליך השיקום שלך ומפספסים ימי עבודה רבים. החוק מכיר בכך, ומאפשר להכניס לתביעה סעיפי פיצוי גם על אובדן ימי העבודה של בני המשפחה שטיפלו בך.  

  • הוצאות רפואיות והוצאות אשפוז – תאונות דרכים יכולות לגרור הוצאות רפואיות למשך חודשים ושנים. הן גוררות אבחונים, צילומים, בדיקות וניתוחים, ויוצרות הוצאות רפואיות מצטברות בשווי של אלפי עד עשרות אלפי שקלים. אם שמרת את הקבלות על ההוצאות שאינן מכוסות על ידי קופת החולים, ניתן לתבוע אותן כחלק מהתביעה.

  • עלויות סיעוד ושיקום – אם התאונה הצריכה אשפוז שיקומי או את רכישתם של אביזרי שיקום, ניתן לתבוע את עלותם בתביעה שתוגש. אם הנפגע בתאונה הפך לסיעודי בעקבותיה ניתן לתבוע את עלויות האשפוז הסיעודי, הציוד הסיעודי ואת עלויות הטיפול הסיעודי בו המשפחה נעזרת כעת בביתה.

  • פיצוי על לקיחת סיוע – אם התפקוד של אדם נפגע בעקבות תאונת דרכים כך שאינו יכול לבצע פעולות שבצע בעבר (כגון תפעול הבית וניקיונו, עריכת קניות, בישול, לבוש ורחצה ועוד) והוא נדרש להשתמש באנשי מקצוע כדי לבצע אותם או נתמך בבני משפחתו באופן הפוגע בשגרת חייהם, ניתן לתבוע פיצוי כספי על כך.

  • התאמות דיור לפציעה קשה או נכות – דירות מגורים רבות אינן מתאימות מבחינת נגישות לאדם עם מוגבלות. לאחר תאונה ייתכן שיידרשו התאמות נגישות בדירה (לדוגמא, הנגשה לכסא גלגלים), או שהנפגע יצטרך לעבור לדירה המותאמת לצרכיו. ניתן לתבוע את עלויות ההתאמות, אם נשמרו קבלות וחשבוניות בנושא זה.
  • הוצאות נסיעה והתניידות – ניתן לתבוע החזרים על נסיעות לטיפולים רפואיים שנדרשו עקב התאונה, ואם נוצר בעקבותיה קושי לנהוג גם על השימוש באמצעי תחבורה חליפיים כדוגמת נסיעות במוניות, בכפוף להצגת ההוצאות הרלוונטיות. אם מדובר על נזק שאינו בר תיקון, ניתן לתבוע גם על הפגיעה העתידית.
  • פיצוי על כאב וסבל – תחת קטגוריה זו נכלל הפיצוי עבור הסבל והכאבים, עגמת הנפש, הנכות והנזק שנגרמו לנפגע כתוצאה מהתאונה. גובה הפיצוי בסעיף זה מושפע משיעור הנכות שנקבעה והוא נע בין עשרות אלפי שקלים ל-170,000 ₪.  
  • שכר טרחת עורך דין והוצאות משפט – במקרים רבים אנשים מגישים תביעה על תאונת דרכים רק לאחר חודשים ארוכים, בהם התמודדו תחילה עם ההשלכות הקשות של התאונה. בחודשים אלו הם התמודדו עם הוצאות גבוהות ועם אובדן הכנסה, והעלויות המשפטיות הכרוכות בהגשת התביעה היו עלולות למנוע מרבים לדרוש משפט צדק.


טיפ חשוב:
שכר טרחת עורך הדין בתיקי תביעות תאונות דרכים משולם על בסיס הצלחה – ורק כשהנפגע מקבל את הפיצוי שמגיע לו, עורך הדין מקבל מחברת הביטוח את שכר הטרחה עבור עבודתו בתיק.
ניתן לתבוע את שכר טרחת עורך הדין כמו את האגרות ששולמו לבית המשפט, או כל הוצאה הקשורה לתיק כחלק מדרישות הפיצוי, והגשת התביעה אינה דורשת מהנפגע הוצאות כספיות. 


מה גובה הפיצוי בתביעה על תאונת דרכים?

הניסיון של צוות משרד עורכי דין ויצמן אייכנברונר בתיקי תאונות דרכים וההיכרות שלנו עם הפסיקות בתחום מאפשר למשרדנו לבחון את חומרת הפגיעה, ההשפעה על התפקוד ויתר הגורמים שמשפיעים על הפיצוי ולאחר קבלת חוות דעת של מומחים להעריך את טווח הפיצוי בתיק.

חשוב להבין, בתביעות תאונות דרכים, שני אנשים עם אבחנה דומה יכולים לקבל פיצוי שונה לחלוטין. בעוד שאצל אחד פריצת דיסק תחשב בתור פציעה קשה שתזכה אותו בפיצוי של מיליוני שקלים, אצל אחר היא תחשב בתור פציעה קלה שהפיצוי לה עומד על אלפים בודדים בלבד.

הסיבה לכך היא שהפיצוי בתביעות אלו אינו קשור לאבחנה, אלא לחומרת הנזק שנגרם ולמגבלות בתפקוד שהוא יוצר, לאחוזי הנכות שנקבעו ולגובה השכר שהרווחת לפני התאונה.
להלן דוגמאות לפיצויים בתיקי תאונות דרכים בהתאם לסוג הפציעה והגדרת הפציעה:

סוג הפציעההגדרת הפציעהסכומי הפיצוי (ב-₪)
פציעה קלהפציעה שלא הותירה נכות. עיקר הפיצוי הוא על הסבל והכאב שנגרם לך.2,000-25,000
פציעה בינוניתפציעה שהותירה נכות של עד 20%.
הפיצוי מחושב בה בהתאם לאחוז הנכות ולשכר שהרווחת בחודשים שקדמו לתאונה.
100,000- מאות אלפי שקלים
פציעה קשה / מוותפציעה שיצרה נכות חמורה הפוגעת בתפקוד היומיומי ויוצרת הגבלה בתנועה או מעבירה את האדם למצב סיעודי. היא דורשת שיקום ארוך, הזדקקות לעזרה צמודה, או מחייבת מעבר להתניידות באמצעות כסא גלגלים. בקטגוריה זו נמצאים גם מקרים של פטירת הנפגע.1,000,000 ומעלה.

כמה זמן עובר מהגשת התביעה ועד קבלת הפיצויים?


משך הזמן הממוצע של תביעת פלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) הוא כ-3 שנים, ותלוי בלוחות הזמנים של בתי המשפט. בנקודות אסטרטגיות לאורך התקופה שבין הגשת התביעה לפסק הדין, מתנהל משא ומתן בין עורכי הדין של הצדדים.
הודות לניסיון של משרד עורכי דין ויצמן אייכנברונר בתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים, אנו מצליחים באחוז ניכר מהתיקים להגיע להסכמי פשרה איכותיים בסכומים גבוהים, תוך חצי שנה עד שנה.   

אפשר להגיש תביעת תאונת דרכים על נזקי גוף גם כאשר:


▪ קיבלת פיצוי מהביטוח על הנזק שנגרם לרכב –
הפיצוי על נזקי הפח אינו קשור לפיצוי על נזקי גוף. גם אם התביעה שלך אל מול הביטוח לטיפול בנזקים שנגרמו לרכב הסתיימה, עדיין ניתן להגיש תביעת תאונת דרכים על נזקי גוף. למעשה במקרים רבים חומרת הנזק מהתאונה מתגלה רק לאחר מספר חודשים מהתאונה ולאחר שהתקבל הפיצוי על הנזק שנגרם לרכב.

▪ עוד לא עברו 7 שנים מיום התאונה  –
תקופת ההתיישנות בחוק על תביעת תאונת דרכים עומדת על 7 שנים מיום התאונה. כשנפגע בתאונה הוא קטין, תקופת ההתיישנות של 7 השנים מתחילה כאשר הוא מגיע לגיל 18. אם פרק הזמן לא חלף ויש ברשותך תיעוד משטרתי לאירוע, תיעודים רפואיים על הנזק שנגרם לך מהתאונה, כמו גם ההוצאות והעלויות שנגזרו מכך; מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני תאונות דרכים להערכת סיכויי התביעה.

▪ לצד הפוגע אין ביטוח חובה –
אם הנהג הפוגע עשה תאונה ללא ביטוח חובה, ניתן להגיש תביעת פיצוי נזקי גוף ולתבוע את קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. במקרה של עורך דין תאונת אופנוע, תביעת הביטוח תוגש נגד התאגיד המנהל של המאגר לביטוח רכב חובה – "הפול".

▪ נפגעת בתאונת פגע וברח – ברוב המקרים תאונת פגע וברח מתרחשת משום שלנהג הפוגע אין ביטוח או רישיון נהיגה. במקרים מסוג זה נדרש אישור משטרה ואישור רפואי המעידים על קיומה של התאונה שיאפשרו להגיש את התביעה אל הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים – קרנית.

▪ לא נהגת ברכב – גם הולך רגל או נוסע ברכב יכולים לתבוע פיצויים לנפגעי תאונות דרכים מפוליסת הביטוח של כלי הרכב הפוגע.

▪ יש לך אשם בתאונה – פיצוי על תאונות דרכים אינו מושפע מהודאה באשמה. גם אשם תורם כדוגמת נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, לא אמורים להשפיע על הפיצוי שייתקבל, אך מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין תאונות דרכים.

▪ תנאי הדרך אחראים לתאונה – ניתן לתבוע פיצויים לאחר תאונת דרכים גם אם מי שאחראי לתאונה הוא לא גורם אחר אלא תנאי הדרך: כביש משובש, בולען בדרך, רמזור תקול. 

▪ נקלעת אל תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה – תאונת דרכים שמתבצעת בשעות העבודה, בדרך אליה או ממנה אינה מבטלת את הזכות לתבוע פיצויים על נזקי גוף. עם זאת, היא דורשת שלבי פעולה שונים שחשוב להכיר.

▪ בתאונה מעורב חייל בחופשה – במקרה כזה יש צורך להתייעץ עם עו"ד תאונות דרכים, כיוון שמעורבות של רכב צבאי בתאונה, או התרחשות של תאונה בדרך לבסיס או ממנו מחייבים התנהלות מסוג אחר. 

▪ יש לך ספק האם עברת תאונת דרכים – ההגדרה של תאונת דרכים לפיחוק הפלתד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) ולפי הפסיקה בתחום מורכבת מהצפוי, ולכן מקרים של תאונה בעת תיקון פנצ'ר בכביש מהיר או פגיעה ממשא שעף מרכב נחשבים בתור תאונות דרכים. אם יש לך ספק – מומלץ להתייעץ עם עו"ד תאונות דרכים בנושא.   

תמונה של אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

תוכן עניינים

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!