נפלה בכניסה למכולת ותפוצה ב-95,000 ₪

בין המשפט דן בשאלת חלוקת האחריות בין בעל מכולת לרשות המקומית לאחר שבעל המכולת בנה רמפה בכניסה על שטח של הרשות המקומית

נפלה בכניסה למכולת
נפלה בכניסה למכולת

במהלך יום שיגרתי ניגשה דנה (שם בדוי) למכולת שנמצאת בסמוך לביתה על-מנת לקנות מצרכים שונים.
עם הגעתה למכולת נפגעה דנה  כשהחליקה על רמפה שבנה בעל החנות, בשטחה של הרשות, על מנת לאפשר כניסה ויציאה נוחה עם עגלות מהמכולת.

בעקבות התאונה פנתה דנה לטיפול רפואי שם אובחן שבר בפטישון ורגלה גובסה. דנה הגישה תביעה כנגד בעל מכולת והרשות המקומית.

בין המשפט דן בשאלה מי האחראי לפצות את דנה האם זו הרשות המקומית או שמא בעל המכולת ?

כאמור, בעל המכולת טען כי אכן הוא זה שבנה באמצעות קבלן מטעמו את הרמפה. אולם, מאחר וזה נבנה בשטח הרשות המקומית לפני מספר שנים, (זמן רב לפני שנגרמה לתובעת הפציעה) יש לראות ברשות כאחראית לנזק.
עוד טען בעל המכולת, כי הרשות ידעה היטב אודות הרמפה מעולם לא פעלה להסרתה ואף לא דרשה לעשות כן.

מנגד, טענה הרשות, כי השיפוע נבנה על ידי בעל המכולת ולכן הוא אחראי באופן מלא ובלעדי לנזקים שנגרמו כתוצאה מכך. בנוסף, מייד לאחר התאונה, תיחם בעל המכולת את הרמפה באמצעות עמודי מתכת שמנעו את הכניסה למכולת באמצעות הרמפה דבר אשר היווה למעשה הודאה באחריות מצידו.

בית המשפט דחה את טענות בעל המכולת וקבע כי על בעל המכולת היה לצפות כי רמפה אשר נבנתה על ידו באופן בו השיפוע אינו אחיד, באופן פרטיזני ומנוגד לתקנות עלול לגרום לאיבוד שיווי משקל של עוברי האורח.
כמו כן, הרמפה נבנתה מבלי שהתקבל היתר בנייה, ללא מאחז יד וללא שלט המזהיר בפני קיומו של השיפוע.
גם הטענה כי מדובר ב"שיפוץ פנימי" אשר אינו מחייב היתר נדחה על ידי בית המשפט.  בית המשפט אף דחה את טענות הרשות מאחר ובלא מעט מקרים נפסק  כי על העירייה מוטלת אחריות למניעת מפגעים גם בדרכים פרטיות המשמשות מעבר לציבור. עוד הוסיף וקבע בית המשפט כי מאחר ומדובר ברמפה הצמודה למדרכה יש לראות בה הלכה למעשה המשכה הטבעי של המדרכה הציבורית ומשכך גם הרשות חייבת כלפי הנפגעת.

בפסק דינו קבע בית המשפט כי אחריות בעל המכולת הינה בשיעור של 80% מהנזק והיתרה בסך 20% תשולם לנפגעת על ידי הרשות הציבורית באמצעות חברת הביטוח שמבטחת אותה.

עצות שימושיות :

מייד לאחר אירוע בגינו נגרמה החבלה יש לפנות לאותו עורך דין לנזיקין המתמחה בתביעות בגין "תאונות רחוב"  או כמו שהרבה קוראים לו "עורך דין נפילה ברחוב" ולא לחכות יותר מידי זמן לפני שמגישים תביעה. עורך דין מיומן אשר מכיר את התחום עשוי לבצע מהלכים מהירים אשר ישנו את

הקפידו לאסוף מסמכים רפואיים וכן את ההוצאות בגינם כגון : אמבולנס, השכרת ציוד עזר, רכישת תרופות וכיוצ"ב.

******

אין האמור בטור זה תחליף לייעוץ או ייצוג משפטי

הכותב הינו שותף במשרד עורכי דין ויצמן אייכנברונר – משרד עו"ד נזיקין ובכלל זה נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות רחוב, פוליסות תאונות תלמידים, תאונות עבודה, ביטוח לאומי, נשיכות כלבים  וכיוצ"ב

נפגעת? פנו אלינו עוד היום ונפעל בכדי למצות את מלוא זכויותיכם…

Picture of אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

תוכן עניינים

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!