עורך דין משרד הביטחון: מימוש זכויות לאחר פציעה או מחלה במהלך שירות צבאי או בטחוני

פציעה או מחלה שאירעו במהלך שירות צבאי או בטחוני, עשויות לזכות באחוזי נכות, במענקים ובתגמולים מאגף השיקום במשרד הביטחון. עורך דין משרד הביטחון, יסייע לכם לממש את הזכויות.

אם נפצעתם במהלך השירות הצבאי, או חליתם כתוצאה מתנאי השירות, ייתכן שאתם זכאים בהכרת נכות מטעם אגף השיקום במשרד הביטחון ובפיצוי כספי שיסייע לכם להשתקם.

לשם כך יש להגיש תביעה למשרד הביטחון, אולם מאחר שמדובר בתביעה משפטית לכל דבר, המחייבת הצגת ראיות וביסוס קשר סיבתי בין הנזק לבין השירות הצבאי, חשוב לדעת כיצד להתנהל במהלכה, כדי להגיע לתוצאות המיוחלות.

מי זכאי להיות מוכר כנפגע משרד הביטחון?

נפגעי משרד הביטחון, יכולים להיות חיילים בשירות סדיר, קבע או מילואים ואנשי כוחות הביטחון, בהם שוטרי משטרת ישראל, אנשי שב"ס, שב"כ ומשמר הכנסת, שחלו או נפצעו במהלך שירותם וכתוצאה ממנו, לא בהכרח בפעילות מבצעית.

כדי לזכות בתביעה כזאת, יש להוכיח קשר סיבתי בין אירועים שהתרחשו במהלך השירות הצבאי או הביטחוני, לבין המחלה או החבלה ולשם כך חשוב לאסוף, כבר מהשלב הראשון, את כל המסמכים המעידים על המצב הפיזי או הנפשי של הנפגע ועל הקשר הסיבתי בינם לבין השירות.

תביעות משרד הביטחון עם עורך דין משרד הביטחון: באילו מקרים?

ניתן להגיש תביעות למשרד הביטחון במצבי נכות פיזית או נפשית, שנגרמו מחבלה במהלך השירות, ממחלה חדשה שהתפרצה או מהחמרת מחלה קיימת.

  • חבלה – "חבלת שירות", היא חבלה, פיזית או נפשית (כמו פוסט טראומה) שנגרמה בפעילות מבצעית, באימון, או באירוע אחר, שאופיו ונסיבותיו ייחודיים לשירות הצבאי. מאידך, גם חבלה שהתרחשה מחוץ לתחומי הבסיס ואף במהלך חופשה באישור, או חבלה שהתרחשה בתוך הבסיס אך ללא קשר לתפקיד החייל, מצדיקות הגשת תביעה להכרה בנכות.
  • מחלה – "מחלת שירות", היא כל מחלה שנגרמה עקב אירוע הייחודי לשירות הצבאי, או עקב תנאי שירות הייחודיים לצבא. למשל, מחלה שנגרמה מחשיפה לחומר מסוכן, לרעש משמעותי, לקרינה מייננת, לנגיף במוצרי דם ונוזלי גוף במהלך טיפול בפצוע וכדומה.

הליך התביעה נגד משרד הביטחון

  1. הגשת התביעה – את התביעה למשרד הביטחון, חשוב להגיש בהקדם האפשרי, בסמוך למועד השחרור מהשירות. ככל שתוגש בסמיכות לאירוע, יהיה קל יותר להוכיח את הפגיעה. לכתב התביעה יש לצרף תצהירים, עדויות, דו"ח פציעה, אישור תנאי שירות וכל מסמך רלוונטי אחר.
  2. בדיקת התביעה – התביעה תגיע לקצין תגמולים, לבדיקת הקשר הסיבתי בין המחלה או החבלה לבין השירות. לשם כך, יעביר את התביעה לענף החקירות, לביצוע אימות לאירועים הנטענים בתביעה, ימציא את התיק הרפואי של התובע מקופת החולים ויעביר את כל המסמכים לרופא מומחה מטעמו וליועץ הרפואי של אגף השיקום.
  3. ועדה רפואית – בשלב הבא, יזומן התובע להופיע בפני ועדה רפואית, שתקבע את גובה אחוזי הנכות, בהתאם לחוק תקנות הנכים. סיכום הוועדה יועבר לאישור יו"ר הוועדות הרפואיות וממנו לקצין התגמולים. דרגת נכות של החל ב-10%, תזכה בפיצויים. נכות של מעל 20%, מזכה בקצבה חודשית מדורגת.
  4. קבלת מענק כספי או גמלה חודשית – בשלב הסופי, יקבל הנכה מענק חד פעמי או תגמולים מהאגף לשיקום נכים משרד הביטחון ולעיתים גם תמיכה כלכלית בלימודים, מתן הלוואות, מימון עזרה נפשית ועוד, לעומדים בקריטריונים. מי שנקבעו לו אחוזי נכות של מעל ל-20%, יזכה למימון הטיפולים הרפואיים הקשורים בנכות. אם נבצר ממנו לעבוד בשל הנכות, הוא עשוי לזכות בשכר בגין תקופת האבטלה.

עורך דין משרד הביטחון

תביעה נגד משרד הביטחון, היא הליך ארוך ומורכב, שכדי להתנהל בו, יש צורך בידע נרחב וניסיון. ניהול נכון של התביעה, יכול להשפיע משמעותית על משך ההליך ועל תוצאותיו ולשם כך, מומלץ  להסתייע בעורך דין משרד הביטחון או עורך דין נזיקין.

ליווי של עורך דין מקצועי ומנוסה בתביעות נגד משרד הביטחון, יקנה לתובע יתרון משמעותי לאורך כל ההליך עד למיצוי מלא של זכויותיו, באמצעות התנהלות מושכלת והמצאת כל הראיות הנדרשות להוכחת הנזק.

לצד ניסוח כתב התביעה והמצאת המסמכים והראיות, עורך הדין יקיים קשר רציף עם קצין התגמולים במשרד הביטחון ויוודא שהטיפול בתיק מתקדם, ילווה אותו בהופעה בפני הוועדה הרפואית וידאג לערער על החלטתה בפני הוועדה העליונה או בית המשפט המחוזי, אם יהיה בכך צורך.

Picture of אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

תוכן עניינים

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!