תביעה בגין הנזקים הנלווים לפגיעה מאירוע פלילי

פעמים רבות אנו שומעים בתקשורת על מקרים קשים (התעללות בגני ילדים, ביצוע עבירות מין במשפחה פגיעה בזקנים ומעשי אלימות שונים)  בהם נפגעים אזרחים רבים ובנסיבות האלו מובאים הנאשמים לבית המשפט במטרה לעמוד לדין פלילי.

תביעה בגין הנזקים
תביעה בגין הנזקים

חשוב לדעת כי בהליכים פליליים, קורבן העבירה אינו צד להליך, אלא המדינה היא זו אשר נכנסת בנעליו ועומדת כנגד הנאשם מן הצד השני. בחלק לא קטן מהמקרים בנוסף לעונש המאסר נלווה גם פיצוי כספי בשיעור נמוך לנפגע. אולם, אין מטרתו של הפיצוי שנפסק בהליך הפלילי לפצות את הקורבן בגין מלוא הנזק שנגרם לו כתוצאה מהעבירה. בדרך כלל מדובר בפיצוי נמוך בהרבה מאשר זה שעשוי להתקבל במסלול של תביעה אזרחית בה נפגע העבירה תובע את נזקיו ממבצע העבירה.

אם כן, מהי תביעה אזרחית נגררת ? זוהי תביעה שמגישים לבית המשפט  לאחר שהנאשם הורשע בהליך הפלילי. כאשר במסגרת ההליך הפלילי נקבע כי קורבן העבירה נפגע על ידי הנאשם.

מהן היתרונות והדברים שחשוב לדעת טרם פתיחת הליך מסוג זה :

אנו במשרד עורכי דין ויצמן אייכנברונר סבורים  כי היתרון המשמעותי ביותר הוא שהתביעה תידון בפני הרכב שכבר דן בהליך הפלילי ולכך יש יתרון משמעותי.
מדוע ? כיוון שאותו מותב כבר שמע את כל הראיות בתיק, מכיר את העדויות וכבר הרשיע את הנאשם.
יתרון נוסף הוא, שכל הרכיב העובדתי בתביעה יתקבל (כיוון שיש כבר פסק דין בהליך הפלילי) והשאלה היחידה שתיבחן היא שאלת הנזק. בעניין זה חשוב לשים לב לכך שתביעה מסוג זה יש להגיש בתוך 90 ימים לכל היותר מהיום בו הפך פסק הדין בהלך הפלילי לחלוט (קרי, שלא ניתן לערער עליו).  אולם,  כי גם אם לא הגשתם תביעה במסגרת 90 הימים כאמור, עדיין ניתן להגיש תביעה נזיקית "רגילה" לבית המשפט.

מה המשמעות של הליך פלילי אשר הסתיים בעסקת טיעון :

בתי המשפט נדרשו לשאלה זו בלא מעט מקרים. כאשר נאשמים טענו כי הסכימו לחתום על עסקת טיעון במסגרתה הודו במיוחס להם בתמורה להקלה בעונשם. כאשר ההודאה במסגרת העסקה ניתנה כאמור על מנת לסיים את ההליך.
לשאלה זו השיב בית המשפט כי אין כל משמעות לטענתם הנאשם כי לא ידע שיכולה להיות מוגשת נגדו גם תביעה נזיקית נגררת להליך הפלילי.

כאן המקום להזכיר את  דברי ביהמ"ש בת"א (מחוזי ת"א) 2693/07 פלוני נ' כהן חיים :

"בית המשפט בהליך האזרחי אינו אמור להתחקות אחר מניעיו של הנאשם-הנתבע, שהחליט להודות בעבירה המיוחסת לו בהליך הפלילי במסגרת עסקת טיעון. הודאה זו – שתי פנים לה: האחת – קניית סיכון של אי הרשעה בעבירה חמורה יותר וכפועל יוצא – עונש חמור יותר, והשנייה – לקיחת אחריות על המעשים בהם הודה. לקיחת אחריות זו הינה סופית ואיננה ניתנת לביטול בהליך אזרחי במסגרת תביעה נגררת, ובית המשפט מחוייב למנוע אפשרות כגון דא, אשר שמה ללעג ולקלס הן את בית המשפט, והן את הקורבן – הניזוק ".

******

אין האמור בטור זה תחליף לייעוץ או ייצוג משפטי על הקורא לפנות לקבלת יעוץ פרטני לגורמי מקצוע בהתאם לשיקול דעתו ובהתחשב בנתונים הספציפיים הקשורים לעניינו.

הכותב הינו שותף במשרד עורכי דין ויצמן אייכנברונר המתמחה בתחום דיני הנזיקין והביטוח ובכלל זה נזקי גוף, עורך דין תאונות דרכים, פוליסות תאונות תלמידים, תאונות עבודה, ביטוח לאומי,  וכיוצ"ב.

נפגעתם על ידי אדם אשר הורשע בהליך פלילי ? פנו אלינו עוד היום ונפעל בכדי למצות את מלוא זכויותיכם…

Picture of אלון ויצמן
אלון ויצמן

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB), מגשר מוסמך משנת 2008 ובעל רישיון עריכת דין משנת 2009.

תוכן עניינים

תפריט נגישות

נשמח לעזור לכם!